Ačkoliv jsme součástí společnosti a rodíme se do zcela konkrétních podmínek konkrétních vztahů, tak o svém životě v konečném důsledku rozhodujeme sami. My jsme sami tvůrci svého životního příběhu a v různých životních obdobích se učíme dovednosti potřebné k tomu, abychom v životě obstáli co nejlépe.
Podle německého psychologa E.Ericsona v různých etapách života překonáváme určitý rozpor a jeho vyřešením získáváme odpovídající cnost, která podpoří rozvoj naší osobnosti. Pojďme se podívat na první čtyři, které jsou úkolem dětského věku (kojenec, batole, předškolák a školák). Učíme zvládat čtyři různé síly-dovednosti, které potřebujeme k tomu, abychom byli úspěšní v nejrůznějších životních situacích.
DŮVĚRA – důvěra v sebe, druhé a svět. Je výsledkem dlouhodobého a láskyplného přijímání a dává nám signál, že ve světě jsme v bezpečí, že o nás za všech okolností bude postaráno
AUTONOMIE – můžu být sám sebou takový jaký jsem, můžu cítit, to co cítím
INICIATIVA – můžu mít své cíle, snít o nich a snažit se jich dosáhnout
KOMPETENCE – uplatnit svou iniciativu, schopnosti a dovednosti v reálné situaci tak, že to přinese odpovídající výsledky.
Pro každé životní období (kojenec, batole, předškolák a školák) je charakteristický rozvoj jedné z těchto sil, ale nelze je od sebe rozdělit. Všechny čtyři vždy uplatňujeme současně.
Co je důležité:
Námět pro vás:
V dalších článcích se podváme na to, jak dále pokračovat, abyste plně rozvinuli tento odhalený potenciál